Live Live

Recensie: Harry Sacksioni in Schouwburg Het Park Hoorn

Gepubliceerd: Vrijdag 09 november 2018 10:33

HOORN - Theaterman en WEEFF-recensist Harrie Gort was afgelopen donderdagavond bij het optreden van muziekvirtuoos Harry Sacksioni.

"Op vrijdag 8 november heb ik een concert bijgewoond van Harry Sacksioni in de kleine zaal van schouwburg Het Park in Hoorn. Eigenlijk een veel te kleine zaal voor een dergelijk groot artiest. In zijn programma Once upon a time… laat Harry Sacksioni zijn gitaar spreken via zijn meest geliefde filmmuziek. Na het bijwonen van een imponerend live optreden van de grote filmcomponist Ennio Morricone, sloeg de vonk bij Harry over en werd filmmuziek zijn nieuwe uitdaging. Hoofdthema’s uit o.a. Once Upon a Time in the West, The Pink Panther, The Sting en James Bond krijgen een bijzondere ‘Sacksioni aanpak’. Ook maakt hij ruim baan voor de muziek die hij onder verschillende TV reclamefilms speelt, waaronder het wonderschone Vincent (Don McLean). En wat te denken van Spetter, Pieter, Pater van Herman van Veen die Sacksioni ook meerdere jaren heeft begeleid.

Deze man is werkelijk een virtuoos op met name de akoestische gitaar alhoewel hij de elektrische uitvoering ook niet schuwt. Hij praat de hele voorstelling de nummers vlot aan elkaar met leuke anekdotes en momenten die hij heeft meegemaakt. Bijv wat te zeggen van een toer door Duitsland met een band en de blazers van het Metropole orkest. Of zijn ontmoeting met Leonard Bernstein, zijn grote held, overigens tot hij hem had ontmoet. Leonard bleek namelijk op mannen te vallen….Verder is ook een groot idool van hem JJ Cale. . Je zou overigens niet zeggen dat hij inmiddels al de 65 is gepasseerd. Wat deze man in zijn eentje uit de gitaar haalt is fantastisch. Het klinkt alsof er een hele band staat, en dat komt met name omdat hij op de gitaar tegelijk 3 lijntjes speelt: de baslijn, de akkoorden en de melodielijn en dat allemaal met 1 hand.

Omdat Harry als componist nooit stil zit ontbrak uiteraard ook nieuw materiaal niet, en werd aangevuld met nummers van zijn nieuwste, met veel superlatieven overladen live dubbelcd ‘Vijfenzestig’Sacksioni . Hij verrichtte in dit programma weer kleine wondertjes op de gitaar en het is dan ook niet voor niets dat deze gitaarvirtuoos dit jaar voor de vijfde keer op rij werd uitgeroepen tot de beste akoestische gitarist van de Benelux! Inmiddels zit er al weer een nieuwe tour aan te komen, waarbij hij met meerdere gitaarspelers zal gaan spelen. Kijk naar hem uit. Hij verdient het."

Tekst en foto: Harrie Gort

Deel deze pagina:

WEEFF - redactie@weeff.nl - Realisatie website: HPU Internet Services