Live Live

Review: Color Purple Schouwburg Het Park in Hoorn

Gepubliceerd: Zondag 14 oktober 2018 15:23

HOORN - Afgelopen vrijdag was het tijd voor een musical in Schouwburg Het Park in Hoorn, 'Color Purple' de musical toert langs de grotere theater en dus werd Hoorn ook aangedaan. WEEFF-medewerker Harrie Gort was erbij aanwezig en schreef een klinkende review over 'Color Purple'.

"Op vrijdag 12 oktober de musical Color purple bijgewoond in Schouwburg Het Park. Een mooie musical die nu aan het toeren is langs de grotere theaters in Nederland, nadat deze musical eerst in april en mei in de NDSM loods in Amsterdam werd uitgevoerd. Hoorn was het eerste theater in de toer. Schouwburg Het Park heeft wat dat betreft wel een traditie omdat ook veel try out’s van nieuwe musicals eerst Het Park aandoen.

De musical is gebaseerd op het boek van Alice Walker en Steven Spielberg heeft het daarna verfilmd. In 2005 werd er daarna een musical van gemaakt die draaide op Broadway en 11 Tony awards ontving. Daarna een Engelse versie en dan nu de Nederlandse. Het verhaal speelt zich af vlak na de afschaffing van de slavernij, aan het begin van de 20e eeuw, en gaat over 3 zwarte vrouwen in het zuiden van Amerika. De slavernij wordt echter nog wel goed gevoeld. De hoofdpersoon is Celie en is een vrouw die een leven leidt dat gedomineerd wordt door armoede, misbruik en geweld. Maar Celie maakt zich vrij door haar eigenwaarde te vinden en op te komen voor persoonlijk geluk. Zij wordt daarbij geholpen door Sofia haar schoonzus en Chuck Avery, een rondreizende zangeres. Met zijn drieen vechten ze tegen een eeuwenoud onrecht. De rollen worden prachtig vertolkt door Naomi van der Linden als Celie, Jeannine La Rose als Sofia en Aisa Winter als Shug Avery.

De sfeer wordt goed neergezet en is vaak beklemmend. Het decor werkt daar zeker aan mee met mooie belichting. Multifunktioneel, waarbij in verschillende hoeken wordt gespeeld. Veel met pallets, kisten en een lattenachterwand zo hoog je kunt zien. Dat verandert dan aan het eind zomaar in open ramen. Prachtig gedaan. In de hoek van het toneel zit een 6 mans orkest bijna onzichtbaar voor het publiek die de liedjes op een geweldige manier begeleiden en ook in bepaalde scenes voor op het toneel komen. Geeft vaak een mooi beeld.

De cast bestaat verder uit allemaal getinte mensen die het verhaal zeker extra “kleuren” Prachtige zangstemmen hebben ze allemaal en er werd fantastisch gedanst. Niet te vergeten.

Een minpunt is de verstaanbaarheid. Meerdere mensen hadden het met mij, maar het geluid van de stemmen was soms onverstaanbaar of werd door de hardheid van de muziek overstemd. Dat was wel jammer.

Mocht je nog willen kijken zie dan de toeragenda. Het is de moeite waard."